Lista: De bästa filmer som baserar sig på böcker

Det finns ganska många filmer som baserar sig på böcker, men här är de bästa:

  • Sagan om ringen -trilogi (2001-2003). Små detaljer går inte enligt böcker, men i princip filmer är bra och visuellt fina.
  • En geishas memoarer (2005). Jag kommer inte ihåg annat än den känslan att filmen var bra upplevelse. Jag har inte vågat läsa boken eller se filmen på nytt för flera år.
  • Djävulen bär Prada (2006). Jag trivdes med filmen och boken.
  • Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (2013). Jag har inte ännu läst boken, men filmen var så bra! Och speciellt musiken var bra!
  • En shopaholics bekännelser (2008). Jag gillar shopaholic som böcker, men handlingen fungerar även ganska bra som film.
  • Lilla huset på prärien-TV-serien (1974-1982). Böcker är ganska tråkiga och skiljer sig från TV-serien, som beskriver nybyggarlivet i USA med en mer intressant sätt.

Men på riktigt gillar jag På rymmen med Pippi Långstrump, Vi på Saltkråkan och Mary Poppins.

Det här inlägget postades i filmer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

