Arto Paasilinna: Hoppsan, jag är död

hoppsan jag är dödArto Paasilinna: Hoppsan, jag är död. Bromberg 2003.
(Översättare: Camilla Frostell)

Arto Paasilinna är känt i Finland om hans humoristiska böcker. De är på sätt och vis underhållningslitteratur, så jag vill presentera en av dem här. Flesta läsare är troligtvis män, men jag har också tyckt om hans böcker. Hoppsan, jag är död berättar om en man som dör och blir en ande. Han träffar olika människor och även många kändisar, t.ex. påven och deltar i döda forfattarnas sommarmöte. Han har också mölighet att resa världen runt och besöker i Södra Amerika och t.o.m. i månen.

Man kunde tro på förhand att döden kunde vara konstig eller för ”häftig” tema för boken, men det var inte så. Det var ganska intressant få en ny perspektiv för livet efter döden och tänka vad skulle jag göra om jag var en ande. Jag trivdes ganska bra med boken och den är en av mina favoriter inom Paasilinnas böcker. Fast jag skulle definiera boken som humoristisk, är den inte sådan att man skulle skratta mycket. Jag märkte att flera läsare hade gett ganska dålig betyg för boken på Boksidan.net, men vet inte om de skulle ha tyckt mera om någon annan bok av Arto Paasilinna.

(Alkuperäisen suomenkielisen kirjan nimi on Herranen aika ja se kertoo henkiolennoksi muuttuneesta kuolleesta miehestä. Voi ehkä kuulostaa vähän oudolta tai rankalta aiheelta, mutta sitä se ei ole. Tämä on yksi suosikeistani Paasilinnan kirjoista.)

Det här inlägget postades i humoristiska böcker, recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

