Uppskattningsdag för gamla böcker / Anni Blomqvist

Finska bokbloggare hittade på att vi kunde ha en uppskattningsdag för gamla böcker idag. Bokens livscykel har blivit kortare och det finns många bara ett par år gamla böcker som man kan inte hitta från bokhandeln. Idén är alltså presentera någon äldre bok som finns inte som nya pocket utgåvor eller inte ens i bokrea.

Jag ville presentera här någon bok som skulle passa för bloggens underhållningstema, men den var inte lätt att hitta och därför mina val är litet på gränsen. Men åtminstone de är gamla och det var viktigaste! Jag presenterar här två åländska romaner. (Har inte läst de här nyligen så texten är presentation, inte recension.)

i stormens spårMånga har säkert hört om TV-serien Stormskärs-Maja som baserar sig till bokserien av Anni Blomqvist. Hon har skrivit också flera andra böcker, men de är inte så kända här i Finland (kanske inte i Sverige heller?). Wikipedia berättar om författaren. Jag har läst två av hennes böcker: I stormens spår (1966) och Anna Beata (1979).

I stormens spår berättar om en kvinna som förlorar sitt man och äldre son som har åkt till havet i stormen. Sedan tänker hon efter familjeliv. Anna Beata berättar om en ung flicka som jobbar som medhjälpare i en familj. Hon hör berättelser om Åland och vill besöka där. Hon åker dit och börjar jobba där, men märker att Åland var inte sådan lycklig plats som hon hade trott.

Jag tyckte faktiskt ganska mycket om båda böcker.Skärgården är en bra omgivning, men också skrivsätt och allmän stämning i böcker var fina.  Jag ska definitivt läsa alla andra Blomqvists böcker och märkte just att Anna Beata har två fortsättningsdelar som jag visste inte om. Man har inte tagit nya uppgåvor om andra böcker av Blomqvist än Stormkärs-Maja-serien för länge tid och jag tycker att det är synd. Böcker är så fina skärgårdsbeskrivningar att de borde vara tillgängliga också för nya läsare.

Jag hade först tänkt att presentera här Katrina av Sally Salminen som är också en skärgårdberättelse från Åland. Det var en av mina favoritböcker flera år sedan. Nu beställde jag boken på svenska från nätet så att jag kan läsa boken på originalspråket och recensera det här.

Det här inlägget postades i historiska romaner, kärleksromaner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

