Dag 7: Den mest underskattade bok

pa_rymmen_med_pippi_langstrumpHmm, den här var en svår fråga och jag tänkte att svaret ska vara en bok som alla har glömt. På rymmen med Pippi Långstrump av Astrid Lindgren är mitt svar, tror jag. Boken baserar sig till filmen med samma namn och båda är mina favoriter.

Alla känner Pippi, men här i Finland de flesta vet bara de ”vanliga” böckerna. Det har kommit ut nya upplagor om några andra bilderböcker med Pippi som huvudperson, men inte om den här (sista gången har varit på 1980-talet). Jag tror att filmen är mer känt här än boken, men det känns ofta att jag är det enda fan i Finland. Jag vet inte om boken är mer känt i Sverige….?

(Aliarvostetuin kirja taitaa olla Astrid Lindgrenin Peppi Pitkätossu karkuteillä -kuvakirja. Osa tietää samannimisen elokuvan, mutta kukaan ei tunnu tuntevan kirjaa.)

Det här inlägget postades i 30 days of books, övriga böcker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

