Dag 14: Favoritbok av din favoritförfattare

vi på saltkråkanMin favoritförfattare är alltså Astrid Lindgren och den bästa av hennes verk är absolut Vi på Saltkråkan, vilken beskriver skärgårdsliv på Stockholms skärgård. Boken har blivit viktigare för mig under åren. Jag tyckte om boken redan när jag var barn, men jag tror att jag här läst andra böcker av Lindgren färre gånger än den här. Jag kan inte på riktigt beskriva varför jag tycker den så mycket. Åtminstone där finns många bra rollfigurer, till exempel Tjorven, Stina och farbror Melker är mycket bra. Jag tycker mycket även om filmer och tv-serien, eftersom där är så fina landskaper och Skrållan är så rolig (hon finns inte i boken).

(Suosikkikirjailijaltani suosikkikirjani on Saariston lapset, jonka hyvyyttä en oikein edes osaa perustella.)

Det här inlägget postades i 30 days of books, övriga böcker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

