J. K. Rowling: Harry Potter och Dödsrelikerna

harry potter och dödsrelikernaJ. K. Rowling: Harry Potter och Dödsrelikerna
Tiden 2007
(översättning: Lena Fries-Gedin, omslag: Alvaro Tapia & Peter Bergting)

[Texten kan innehålla spoilers!]

Harry Potter och Dödsrelikerna är den sjunde och sista delen i serien. Harry ska kämpa mot Mörkrets lord Voldermort med sina kompisar Ron och Hermione: de ska söka sk. horrorkruxerna som innehåller bitar av Voldemorts själ och sedan förstöra dem. Boken har alltså ganska klassisk tema: kamp mellan de onda och de goda.  Tidigare böcker har baserat sig i allmänhet i skolan, men nu har de tre huvudpersonerna inte tid att vara där.

Nu har jag läst andra gången hela serie i rad, tidigare gången var typ fyra år sedan. Det kändes litet annorlunda. Jag har hela tiden tyckt mest om början av serien, men nu har jag börjat uppskatta mera också slutet. Den sista boken har mer dyster stämning än den första och normalt föredrar jag litet mera positiva böcker.

Rowling har gjort ett fint arbete med serien, jag tycker väldigt mycket.

Jag deltar med texten till Pocketlovers utmaning Tre på tre.

(Kirja on sarjan viimeinen osa, Harry Potter ja kuoleman varjelukset. Tykkään Pottereista tosi paljon, nykyään myös tästä vaikka kirja onkin synkempi kuin sarjan alkuosa.)

Det här inlägget postades i fantasy, recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

