Köpte böcker! (Kirjaostoksilla)

rakastaa ei rakastaFinsk bokblog Oksan hyllyltä ordnade en bloggkampanj, där alla köper någon bok i september och sedan bloggar om det. Nuförtiden köper jag ganska sällan nya böcker, eftersom de är så dyra. Oftast gör jag fynd från olika loppmarknaden eller antikvariat. I september har jag köpt 26 böcker och pris var sammanlagt 33,5 euro (1 euro = 10 kronor), ingen var alltså en helt ny bok. Jag hade tänkt att jag skulle presentera här alla böcker som jag köpte, men jag inte gör det, eftersom jag borde presentera dem både på svenska och finska (=orkar inte söka alla översättningar).

Boken som jag vill presentera är Rakastaa, ei rakasta som är en finsk översättning av boken Älskar, älskar inte. Jag köpte den från bibliotek när de hade en försäljning av avskrivna böker. Boken innehåller nordiska noveller för ungdomar. Den inehåller noveller från alla nordiska länder och kom ut samtidigt på alla nordiska språk år 2010. Jag hade sett boken tidigare, men har inte läst den.

I Finland är det lättast att få svenska böcker och mer sällan någonting annat, så jag ser fram emot att läsa boken. Jag har ingen aning om isländsk, färöisk och grönländsk litteratur, så härifrån får jag en liten möjlighet att lära känna någonting nytt. Jag vet inte ännu om jag ska skriva om hela boken eller ett par noveller här, men jag tror att jag skriver mera när jag har läst boken.

(Oksan hyllyltä järjesti Kirjaostoksilla-kampanjan, jossa ideana oli syykuun aikana ostaa joku kirja. Ostin yhteensä 26 kirjaa, kaikki käytettynä. En nyt esittele niitä kaikkia, vaan pelkästään yhden löydön. Ostin kirjaston poistomyynnistä kirjan Rakastaa, ei rakasta, joka sisältää novelleja nuorille. Kirjoittajat ovat kotoisin kaikista eri Pohjoismaista ja kirja ilmestyi samalla kertaa kaikilla pohjoismaisilla kielillä. Islantilaisesta, grönlantilaisesta ja färsaarelaisesta kirjallisuudesta mulla ei ole mitään hajua, niin tätä kautta pääsen tutustumaan johonkin uuteen.)

Det här inlägget postades i allmänt, noveller & krönikor, ungdomsböcker. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Köpte böcker! (Kirjaostoksilla)

  1. Marika Oksa skriver:

    Teitpä paljon löytöjä – 26! :) Esittelemäsi kirja kuulostaa mielenkiintoiselta. Hieno idea julkaista kirja samalla kertaa eri kielille. Kirjallisuusvientiä parhaimmillaan.

    • Velma skriver:

      Yllätyin itsekin määrästä, mutta kun ne oli niin hyviä löytöjä…. Tämä kirja on tosiaan hyvä vientituote, kun kirjailijoita on eri maista ja sama julkaistiin kyseisillä kielillä.

Kommentera

