Maria Turtschaninoff: Maresi

Maria maresiTurtschaninoff: Maresi – Krönikor från röda klostret
(Schildts & Söderströms 2014, omslag: Laura Lyytinen)

Förlaget hade bokbrunch för Maresi några veckor sedan och jag fick vara med. (Jag fick  boken därifrån som recensionsexemplar.)

Boken utspelar sig i samma världen som tidigare böcker Arra och Anaché, men är inte fortsättning. Maresi är en ung flicka, som är novis i Röda klostret som ligger på en ö. Sedan till klostret kommer först flickan Jai och senare även onda människor – jag vill inte berätta för mycket om handlingen.

Boken hade en magisk stämning och jag tyckte väldigt mycket om boken! Maresi är en av sådana böcker att man tycker mycket om den, men kan inte säga på riktigt att varför. Det är bara så bra.

Jag läste Underfors av Turtschaninoff typ två år sedan och tyckte ganska mycket. Jag visste att jag vill läsa genast de andra böckerna, eftersom jag ville ha någonting att vänta på. Jag bestämde att läsa Arra och Anaché först, men man kan läsa böcker lätt som skilda berättelser. Arra var lika bra som Maresi, men Anaché var mycket tråkigare (kanske för lång bok?). Nu har jag bara De ännu inte valda kvar!

(Tämä on myös suomeksi Maresi. Sain kirjan kustantamon brunssilta. Tykkäsin tosi paljon, vaikken osaa sanoa miksi. Luin ensin Arran ja Anachén, joista Arra oli yhtä hyvä kuin tämä ja Anaché huonompi.)

 

Det här inlägget postades i fantasy, recensioner, ungdomsböcker. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Maria Turtschaninoff: Maresi

  1. Ping: Julkalenderbloggstafetten (18.12.) | Sockerslott

Kommentera

