Film: Hallonbåtsflyktningen

hallonbåtsflyktningen        vadelmavenepakolainen

Hallonbåtsflyktningen / Vadelmavenepakolainen (Finland / Sverige 2014)

Jag tänkte att jag kunde skriva hit om filmer då och då. Jag gick på bio för att se Hallonbåtsflyktningen som är finsk-svensk samproduktion och baserar sig på en bok med samma namn. Filmen berättar om finsk Mikko Virtanen som vill vara svensk, eftersom allt är bättre där. Han reser till Sverige och byter identitet så han blir Mikael Andersson.

Det är flera år sedan när jag har läst boken. Jag tyckte om hela boken ganska mycket, men många har sagt att första halvan var bra och resten var dålig.  Det känns att bara huvudidén i filmen är från boken. Annars handlingen är mycket olik: hurdant liv Mikko lever efter han har kommit till Sverige, hur han byter identitet och hur hela historien slutar. Jag tror att filmen var ännu bättre än boken.

Jag undrade bara varför huvudpersonen (Jonas Karlsson som skådespelare) talar med så konstig accent. Hans finska hade tydlig brytning som finländare inte har och han talar inte riksvenska som man kunde ha trott från en människa som vill vara svensk.

Sverige har ABBA och Gyllene tider, Finland har Danny och Kake Randelin – alltså ingenting. Heja Sverige!

(Kävin katsomassa Vadelmavenepakolaisen elokuvana. Se kertoo Mikko Virtasesta, joka lähtee Ruotsiin, koska hän haluaa olla ruotsalainen. Tämä oli ihan erilainen kuin kirja! Tykkäsin kyllä kirjastakin, mutta elokuva taitaa olla jopa sitä parempi.)

 

Det här inlägget postades i filmer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

