Bokmässan i Helsingfors (del 2)

Kirja14_232x200_bloggaajat_harmaa

Jag hade fått en bloggarpass från Mässcentrum för bokmässan, alltså gratis inträde för alla fyra dagar och därför har varit där fyra längre dagar i stället för två kortare besök. Min kamera är så dålig och platsen var ganska krävande för fotografering, så tog inga bilder. Jag vill också uppleva allt mina egna ögon och inte från skärmen av kamera – därför ni får nu en bloggpost utan bilder.

Jag har sett, köpt och fått många böcker. Jag har lyssnat flera författare som presenterade sina nya böcker (bl.a. Herman Lindqvist, hans böxker är så intressanta!). Jag har suttit på bloggaravdelning och träffat många andra bokbloggare, både gamla och nya bekanta. Där fanns också program bara för bloggare, jag deltog i presentationer av tre förlag: Bonnier (WSOY och Tammi), SKS (Finska litteratursällskapet) och Elisa Kirja.

SKS har flera år varit en av mina favoritförlag, men det känns att de har inte längre så bra utbud som tidigare. Jag köpte från deras avdelning som ljudbok Samuli Paulaharjus bok, som handlar finnar som bor i norra Sverige (boken har publicerats ursprungligen år 1936). Den här var en av de bästa fynd på mässan, eftersom jag hade tänkt att köpa flera ljudböcker, men typ ingen sålde några. Schildts & Söderströms har på mässan bra utbud av svenska (även riksvenska!) böcker, i år den bästa fynden därifrån var Norstedts skandinaviska ordbok, eftersom jag har svårigheter att läsa danska (jag är inte så bra på norska heller).

(Nyt ei irtoa suomenkielistä käännöstä, mutta kirjamessuilla oli kivaa ja porukoitten tapaaminen oli kanssa kivaa!)

Det här inlägget postades i allmänt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Bokmässan i Helsingfors (del 2)

  1. hdcanis skriver:

    Aa, Herman Lindqvist oli siellä, miten multa on mennyt ohi (koska oli näköjään vaan lauantaina, enkä juuri katsellut lauantain ohjelmaa).

  2. Sanna skriver:

    Kirjamessut <3 Tää blogi on mulle ihan loistavaa ruotsin kertausta, oon innoissani kun ymmärrän kaiken mitä kirjoitat, haha :D Kerrankin voi harjoittaa kielipäätä lukemalla kiinnostavista aiheista…

    • Velma skriver:

      Mä luulen, että mun tekstit on tasoltaan aika sopivia treeniteksteiksi ja kielten treenaaminen on tosiaan selvästi kivempaa kivojen aiheiden kanssa.

  3. Zephyr skriver:

    Aivan mahtavaa, kun messuilla pääsee tapaamaan muita bloggaajia livenä! Minullakin oli kameran kanssa ongelmia, mutta en tiedä, johtuiko se kuvaajasta vai siitä, että messuvilinässä ei tosiaan ole kovin helppoa ottaa hyviä kuvia…

Kommentera

