Halvlitterära resor: Tallinn

Jag ska börja här en temaserie som heter ”halvlitterära resor”, som handlar turism och mina resor med någon slags litterär synvinkel. Tallinn är en av mina favoritstäder och jag besöker där nuförtiden typ 3-5 gånger per åren. Jag bor på Helsingforsregionen så det är kort väg till Tallinn och det är billigt att köpa en kryssning dit. Nu hade jag valt en 22 h-kryssing från Tallink, eftersom jag ville testa Baltic Queen-färjan som har nyligen börjat på den här rutten. Färjan var ingenting speciellt, men annars hade jag trevligt (som alltid!).

På bilden är Estlands nationalbibliotek, som representerar sovjetisk stil både ut- och invändigt.

 photo rahvusraamatukogu.jpg

De bästa böcker som placerar sig i Tallinn:
Jag har försökt att söka skönlitteratur som skulle berätta om Tallinn eller annars om Estland. Det finns ganska få böcker som översättningar och alla som jag har testat har varit ganska dåliga. Min kompis rekommenderade författare Jaan Kross, men jag har inte ännu läst hans verk.

De bästa platser i Tallinn för en litteraturmänniska:
Det finns två stora bokhandelskedjor i Tallinn: Rahva raamat och Apollo. (Öppettider, addresser och flera andra bokhandlar härifrån.) Jag kan inte säga att vilkendera är bättre, jag gillar båda. Om man vill köpa böcker är det en fördel om man kan estniska (eller ryska), fast de har också böcker på främmande språk (har inte sett på svenska ändå). Det finns även en mysig café i den Rahva Raamat som ligger i Viru keskus.

De bästa saker i Tallinn:
Jag tycker inte att äta i restauranger eftersom jag är ganska nogräknad när det gäller mat, men det finns ett undantag: Lido. Lidos koncept liknar litet smörgåsbordet: man får samla ihop sin mål av mindre delar och priset är enligt vad man har valt – så bra för mig och andra speciella ätare. Inom sevärdheter gillar jag museer. Det bästa museet är Arhitektuurimuuseum (alltså arkitekturmuseum), eftersom jag är intresserad av arkitektur och de har högklassiga utställningar.

(Aloitan tällaisen puolikirjallisten matkojen teemapostaussarjan, ekana Tallinna jossa kävin just. Suomeksi lukevalle suosittelen Marjo Näkin kirjaa Hepoa Tallinnaan. Parhaat kirjakaupat on Apollo ja Rahva raamat, Tallinna kirjakaupoista löytyy lista täältä. Suosikkiravintolani Tallinnassa on Lido. Nähtävyyksistä tykkään eniten museoista ja niistä paras on arkkitehtuuriaiheinen Arhitektuurimuuseum)

Det här inlägget postades i resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

