J.K. Rowling: Den tomma stolen

den tomma stolenJ.K. Rowling: Den tomma stolen
Wahlström & Widstrand 2012
(översättning: Ing-Britt Björklund m.fl.)

Handlingen är i princip ganska enkel: Barry Fairbrother, som är medlem i kommundelsnämden, dör och det påverkar till hela staden.

Boken publicerades två år sedan och jag läste den just. Jag tror att jag hade varit litet rädd att jag inte tycker om den, eftersom jag har tyckt om Harry Potter och det var litet tvivelaktigt att byta genre. Oftast läser jag inte böcker som den här och nu köpte jag den bara därför att författaren var Rowling. Boken var en positiv överraskning: den var intressant hela tiden fast stilen var helt olik än i Potter-böcker. Jag hade tänkt att handlingen är inte intressant, men den var intressant hela tiden.

Jag hade tänkt att boken skulle vara bra som filmen och sedan läste jag från nätet att boken ska även bli en TV-serie.

Edit: Jag deltar med texten till Pocketlovers utmaning Tre på tre.

(Suomennoksen nimi on Paikka vapaana. Tyyli on erilainen kuin Pottereissa ja juoni ei lähtökohtaisesti ollut kiinnostava, mutta luin silti suurella kiinnostuksella ja yllättäen tykkäsin. Normisti en lue tällaisia ja nytkin luin vain kirjailijan takia.)

Det här inlägget postades i övriga böcker, recensioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till J.K. Rowling: Den tomma stolen

  1. Carro skriver:

    Så den ska bli Tv-serie? Tänkte att den var precis som en sådan när jag läste den. Som en brittisk tv-serie som pågått i alldeles för många år och med alldeles för många inbakade intriger ;)

    • Velma skriver:

      Ja, jag förstod att de har redan börjat inspelning. Det är mycket möjligt att boken kan fungera bättre som TV-serie.

Kommentera

