Kulturhuset i Stockholm

Jag var på kryssning till Stockholm. Jag hade tänkt att jag skulle presentera mina bokfynd här, men köpte bara en bok, Hatties liv av Ayana Mathis. I stället för bokpresentation blir det presentation av en av mina favoritplatser i Stockholm: Kulturhuset.

 photo Tukholma011214-6Kulturhuset_zps3250c293.jpg

I Kulturhuset finns det så mycket saker där för en kulturmänniska: bibliotek, en teater, en biograf, två konstgallerier, konserter och andra evenemang. Jag har tänkt att jag skulle gå på bio eller teatrn någon gång när jag ska övernatta i Stockholm.

Den bästa saken är att där finns inte bara ett utan flera bibliotek: ett vanlig, två för barn, serieteket och ett film&musik-bibliotek. Själv tycker jag mest om serieteket, som har alltså bara tecknade serier i sina samlingar. De har klassiker och annars utbudet är mest för vuxna.

I huset finns även flera caféer och restauranger och Pocket shop. Jag kom just ihåg att jag hade tänkt att kolla vilka Novellix-böcker Pocket shop har, men jag glömde – argh!

Eftersom huset finns mitt i City, är det bra plats för resenärer. Det är bra plats för att sitta litet, äta och planera vart man ska gå sedan (eller vänta när man ska gå tillbaka till hamnen).

Kulturhusets hemsidor

(Kulturhuset on yksi suosikkipaikoistani Tukholmassa. Siellä on esim. monta kirjastoa ja kaksi hyvää taidegalleriaa. Turistin näkökulmasta se on myös hyvä paikka istahtaa vähäksi aikaa suunnittelemaan jatkoa tai odottaa laivalle lähtöä.)

Det här inlägget postades i resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

