Halvlitterära resor: Åland

Jag har besökt en gång på Åland (år 2008). Det var en studieresa och meningen var bekanta sig i natur och naturvård. Jag har inte ännu haft en möjlighet besöka där på nytt, men har bestämt att jag vill åka dit flera gånger.

Åland photo maisema.jpg

De bästa böcker som placerar sig på Åland:
Katrina av Sally Salminen är den bästa! Den är en historisk roman som beskriver skärgårdslivet. Jag har läst boken ett par gånger som tonåring och var mycket imponerad. Jag har inte vågat läsa boken på nytt, men ska göra det i alla fall. Även Anni Blomqvist har skrivit om skärgårdslivet på Åland. Jag har presenterat ett par av hennes böcker här.

Ålands bibliotek har samlat en lista som heter Läs Åland runt och jag tror att jag ska läsa många böcker från listan.

De bästa platser på Åland för en litteraturmänniska:
En av de bästa möjligheter är att besöka bibliotek. Jag har besökt bara Finströms bibliotek och det var ganska sympatisk plats. Stormskärs konferens och värdshus ordnar utflykt med Stormskärs Maja som teman, jag vill åka dit!!

De bästa saker på Åland:
På grund av skolans resa såg jag Ålands natur på brett skala under resan och därför måste jag säga att natur på Åland är ganska fin. Jag tyckte om skärgårdsandan och att Åland är en blandning av Finland och Sverige. Ålands museum var ganska intressant liksom alla motsvarade lokala historiska museum.

När jag åker till Åland igen, jag vill besöka Kastelholms slott, eftersom på sista gången stod vi bara utanför slottet och klappade får som betade där. På nästa gången vill jag besöka även fabriksbutik av Taffel, eftersom jag gillar ohälsosam mat. :D

(En nyt suomenna koko tekstiä, mutta kirjavinkkinä haluan antaa tuon Sally Salmisen Katriinan. Se on hyvä saaristolaiskuvaus, mutta sen saatavuus on vähän heikohko suomenkielisenä.)

Det här inlägget postades i resor. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Halvlitterära resor: Åland

  1. bokhuset skriver:

    Man måste även besöka Sjöfartsmuséet som har en hel barnavdelning baserad på Legenden om Sally Jones. :-)

Kommentera

