Hans Harlén: Stockholmskuriosa

stockholmskuriosaHans Harlén: Stockholmskuriosa – med allt du inte behöver veta om Stockholm
Trafik-Nostalgiska Förlaget 2013

Den här är den bästa boken någonsin om Stokholm, jag lovar!

Boken innehåller allt möjligt information om staden med olika temor: natur, indelning, gator och trafik, byggnader osv. I allmänhet tycker jag om att veta allt möjligt detaljkunskap, så denna var så bra för mig. Den mest intressanta kapitel var om kommunkationsmedel, som berättade om kollektivtrafikens historia i Stockholm.

Jag är intresserad av arkitektur och speciellt av kyrkor. Därför tänkte jag att jag borde ta boken med och besöka alla Stockholms kyrkor som finns listade här. Det kunde vara roligt att besöka alla planeter som är med i Sweden Solar System. Men eftersom Globen (presenterar solen i modellen) är så stor, är skalan i modellen så stor att de sista planeter och föremål är i norra Sverige.

Här stod även att man har tagit Katarinahissens hiss ur bruk år 2010. Platsen är en av mina favoriter i Stockholm. Jag har besökt Stockholm första gången på samma år, men vet inte om det var före eller efter stängningen. Jag har klättrat upp dit några gånger, men skulle vilja åka med hissen nån gång. Jag har så dålig kondition att det är ganska tungt att gå dit, men utsikten är så bra att jag rekommenderar besök även för andra turister. (Det står på nätet att de ska öppna på nytt efter fem år när Slussens ombyggnad har gått vidare, men man får se om det stämmer.)

(Postauksen tärkein pointti taisi olla, että Tukholma-suosikkini Katarinahissen avataan uudestaan ehkä viiden vuoden päästä. Mutta jos Tukholma-trivia kiinnostaa, niin sitten toi kirja on hyvä juttu.)

Det här inlägget postades i fackböcker, recensioner, resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

