Marnie Fogg: Vintagebröllop

vintagebrollop-mode-stilar-under-100-arMarnie Fogg: Vintagebröllop – Mode & stilar under 100 år
Bonnier Fakta 2011
(översättning: Carla Wiberg)

Vintagebröllop är en kulturhistorisk bok som berättar hur bröllopsmode har sett ut under 1900-talet: hur det har förändrat och hurdana saker var typiska för varje årtiondet. Mycket intressant! Boken innehåller förstås många fina bilder. Annars tycker jag om klädsel på 60- och 70-talet, men här de mest fascinerande brudklänningar är från 50-talet. Det är mycket möjligt att jag ska aldrig gifta mig, men det var ändå ganska trevligt att bläddra boken och tänka på hurdan brudklänning vore fin. Jag tror att jag skulle välja en kort klänning i 50-talets stil och det ska vara pastellfärgat, men inte vit.

Det finns även flera böcker med vintageteman: åtminstone mode i allmänhet, skor, väskor och stickade kläder, men jag tror att de finns inte på svenska.

(Suomeksi tämä on julkaistu nimellä Vintage-hääpuvut. Se kertoo häämuodin muuttumisesta 1900-luvun aikana ja sisältää paljon kuvia. Kiinnostavaa!)

Det här inlägget postades i fackböcker, recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

