Agatha Christie: Mordet på Orientexpressen

mordet på orientexpressenAgatha Christie: Mordet på Orientexpressen
(läste boken på finska)
– texten har publicerats på finska i min gamla blogg i september 2013 –

Den här är en klassisk deckare av Agatha Christie, där fallets lösare är Hercule Poirot. Orient Express-tåget har avgått från Istanbul och far genom Europa med passagerare från olika länder. Tåget fastnar i snö på en bergstrakt och på natten sker ett mord.

Mordet sker redan i början och nästan hela tiden försöker man lösa det. Slutet var sådant att jag hade ingen möjlighet att gissa den. Jag lyssnade boken som ljudbok, men jag ska läsa boken som pappersversion när jag har glömt innehåller och ska rita då alla möjliga diagrammer.

Min föregående erfarenhet om Agatha Christie, ABC-morden, var inte speciellt berömlig. Den här var mycket bättre bok. Man kunde märka tidvis att handlingen går ganska långsamt vidare, men boken fastnade inte helt och hållet eller var inte tråkig. Jag undrade tidvis språket men vet inte var orsaken översättning, ursprunglig språk eller Christies allmänna stil.

Man har berömt mycket Lars Svedberg som uppläsare i ljudböcker. Jag tycker att han är bara ”helt okej”. Ingen uppläsare har inte varit strålande eller speciell favorit för mig, de flesta glömmer jag genast.

(Julkaistu suomeksi nimellä Idän pikajunan arvoitus. En ole mikään Agatha Christie -fani, mutta tästä tykkäsin, kun juoni kuitenkin eteni sopivan reippaasti eikä ollut tylsä.)

Det här inlägget postades i arkivpärlor, deckare, ljudböcker, recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

