Halvlitterära resor: Stockholm

Sverige är mitt favoritland och där tycker jag om Stockholm. Jag har rest mest i norra Sverige redan på 90-talet, men i Stockholm besökte jag första gången ungefär fem år sedan. Man får ganska billigt kryssningar från Helsingfors till Stockholm, så nuförtiden reser jag dit typ 2-3 gånger per året. Många finländare är inte så ivriga att resa till Stockholm (jag är inte säker om att varför), men jag gillar verkligen! På bilden är Maria Magdalena-kyrkan på Södermalm.

 photo MariaMagdalenakyrkanStockholm201212.jpg

De bästa böcker som placerar sig i Stockholm:

Astrid Lindgrens Karlsson på taket och Åke Holmbergs Ture Sventon i Stockholm är de bästa inom barn- och ungdomslitteratur. Jag har inte ännu hittat någon deckare eller annan ”vuxenbok” som skulle vara speciellt bra Stockholm-bok.

De bästa platser i Stockholm för en litteraturmänniska:
Hedengrens, Söderbokhandeln och Bok-Skotten är alla bra bokhandlar. De är olika och alla har sina fördelar. Hedengrens har en överraskande stor utbud på främmande språk (borde besöka där på nytt när jag har mer tid). Men oftast gör jag mera bokfynd på andrahandsbutiker: Stockholms stadsmission, Myrorna och Emmaus.

De bästa saker i Stockholm:

Min favoritsevärdhet i Stockholm är Katarinahissen vid Slussen: den är en bra utsiktsplats och jag väntar bara att de ska öppna den själva hissen igen. (Jag tror att Abba The Museum ska vara mitt favorit då när jag har besökt där.) Annars Kulturhuset är min favoritplats: bibliotek, caféer, konstmuseum osv.

En trevlig sak i Stockholm är att det finns konst på tunnelbanestationer. Det är ett sätt att göra miljön trivsammare och hastiga människor får njuta av konst utan att behöva besöka något museum. Jag har bestämt att någon gång jag ska åka runt med tunnelbana för att få en kulturupplevelse.

(Tukholmassa tykkään kirjakaupoista, mutta olen tehnyt hyviä kirjalöytöjä myös kirpputoreilta. Suosikkinähtävyyteni siellä ovat Katarinahissen Slussenilla ja Kulturhuset, lisäksi tykkään katsella taidetta metroasemilla.)

Det här inlägget postades i resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

