De bästa tecknade serier

aliceJag läser ganska mycket tecknade serier och har försökt hitta någonting nytt, men oftast fastnar jag bara till de samma gamla. Djurrelaterade serier är oftast bästa.

Bland dagstidningsserier mina favoriter är Alice (roliga barn och familjeliv), Get Fuzzy (beslutsam katt, dum hund och deras ägare) och finsk Viivi & Wagner (ett parförhållande mellan en kvinna och en gris). Jag hade också en fas när jag läste mera manga, nuförtiden mera sällan. De bästa mangaserier är Yotsuba&! (en rolig flicka som huvudperson), Kitchen Princess (flickserie med mat och kärlek) och Chi’s Sweet Home (berättar om en katt).

Men Kalle Anka är den serien som har alltid varit min favorit. Där finns tillräckligt bra kombination av äventyrer och humör. Oftast läser jag Kalle Anka pocket, eftersom serietidningar är så tunna att de slutar för snabbt. Här i Finland pocket har även de bästa serierna: Stål-Kalle och andra italienska serier när tidningen har mera klassiska och holländska serier.

En annan favorit är Bamse. Jag tyckte om den när jag var barn, men hade flerårig paus och började läsa samlingsvolymer i bokformat några år sedan. Bamse har bra stämning, äventyrer och vanligt vardagsliv. Tidigare hade de ofta ”Bamses skola”, en liten undervisningsstund om teman som fanns i någon serie – därifrån har jag lärt mig så mycket nytt. Som sagt, de bästa tecknade serier har oftast djurfigurer och Bamse är alltså en av bästa djurserier.

(Suosikkisarjakuvani ovat Aku Ankka, erityisesti taskukirjamuodossa ja Bamse. Strippisarjakuvista parhaat on Pellonreuna, Vastakarvaan ja Viivi & Wagner. Mangapuolelta parhaat on Yotsuba&!, Chi’s Sweet Home ja Kitchen Princess. Eniten tykkään kaikista eläinsarjakuvista)

Det här inlägget postades i tecknade serier. Bokmärk permalänken.

Kommentera

