Madeleine Wickham: En helg på landet

un week-end entre amisMadeleine Wickham: En helg på landet
(läste boken på franska: Un week-end entre amis)

Den här Madeleine Wickhams (alltså Sophie Kinsellas) första roman. Några gamla vänner har en träff efter flera år. De är på landet med sina familjer och de spelar tennis där.

Jag läste ett par år sedan Wickhams Dubbelbokat och det var ganska bra läsupplevelse. Den här var inte så bra: handlingen var i princip bra, men stilen var inte så bra och personerna var inte mycket intressanta. Man ser fortfarande skillnaden mellan böcker skrivna under namnen Wickham och Kinsella, Kinsella-böcker är litet lättare och humören är olik.

Kanske det beror även på språket att jag inte tyckte så mycket om boken. Jag kommer inte ihåg om jag har någonsin läst en bok för vuxna på franska, troligen bara barnböcker och då den här är den första. Jag har läst franska sju år i skolan, men har haft nästan inget behov för språket. Därför är min ordförråd ganska dålig nuförtiden och tidvis var det ganska svårt att förstå texten.

Jag hittade inte någon bra bild om svensk omslag, så laddade hit den franska.

(Madeleine Wickhamin/Sophie Kinsellan eka kirja. Porukka ihmisiä viettää viikonloppua maalla ja pelaa tennistä. En tykännyt kauheasti, mutta osa meni ohi varmaan kielen takia, kun luin ranskaksi.)

Det här inlägget postades i övrig underhållningslitteratur, recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

