Sarah Dessen: Mitt perfekta liv

mitt perfekta livSarah Dessen: Mitt perfekta liv
Rabén & Sjögren 2011
(översättning: Jan Risheden, omslag: Frida Axiö)
– tidigare publicerats i min gamla blogg på finska i maj 2013 –

Den här var första boken av Sarah Dessen som jag har läst, fast jag hade sett böcker i bibliotek tidigare.

Som huvudperson i boken Mitt perfekta liv är Macy som går på gymnasiet. Hennes pojkvän far till en sommarkurs för att studera och medan Macy ska arbeta i ett bibilotek och studera. Allt går inte som hon har planerat: hon hittar arbete också från en catering-firma och där arbetar Wes, som håller sams med henne.

Jag var litet besviken med boken, men jag hade kanske för stora förväntningar. Den här var inte på samma nivån med de bästa amerikanska ungdomsböcker. Nästan hela tiden kändes det att handlingen gick vidare för långsamt. I svenska upplagan är det nästan 450 sidor och man kunde ha sammanfattat hälften bort, eftersom man fick inte alla saker avvecklade oavsett sidantalet.

PS. Jag måste lägga till att jag gillar omslaget!

(Tämä on nuortenkirja, jota ei ole suomeksi. Kirjassa seurataan lukiolaistytön kesää. En tykännyt kauheasti, olisi pitänyt tiivistää puolet pois kun edettiin niin hitaasti.)

Det här inlägget postades i arkivpärlor, recensioner, ungdomsböcker. Bokmärk permalänken.

Kommentera

