Halvlitterära resor: Paris

Jag har besökt Paris en gång, i mars 2014. Jag hade inte drömt länge att jag skulle åka dit, men jag hade studerat flera år franska i skolan och jag tänkte att jag skulle testa en gång att hur jag klarar med språket. Det gick faktiskt ganska bra fast jag hade inte behövet språket någonstans efter skoltider. Jag blev inte kär i staden: den var ganska tråkig och oestetisk (jag förståd inte på riktigt varför alla gillar Paris så mycket).

Bilden är från parken av Hôtel des Invalides.

 photo HPIM1801_zps6802ebd0.jpg

De bästa böcker som placerar sig i Paris:

Jag har här bara en rekommendation: En engelsman i Paris av Nicolas Barreau, som jag har recenserat här. Tydligen även Igelkottens elegans av Muriel Barbery är bra, men jag har inte ännu läst den.

De bästa platser i Paris för en litteraturmänniska:

Här vill jag rekommendera två bokaffärer: Gibert Jeune är en stor och bra butik, medan Shakespeare & co är sådan gammaldags och mysig butik (de säljer bara engelska böcker). Det är även trevligt att se bouquinistes, som söljer gamla böcker vid Seines strand.

Paris har varit en stad för författare, konstnärer och andra artister. Om man vill lära känna Ernest Hemingways Paris, en ganska bra guide finns på engelska här.

De bästa saker i Paris:

Disneyland är inte i Paris, utan cirka 30 kilometer därifrån, men jag vill ändå rekommendera den i alla fall. Den var så bra nöjespark! Annars de bästa saker var att äta macarons (jag var bara på McCafe, inte Laduree), utsikten på toppen av Triumfbågen och Eiffeltornets belysning på natten (orkade inte klättra upp).

Det här inlägget postades i resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

