Anne på Grönkulla (del 1 & 2)

Digimax A50 / KENOX Q2

Jag har läst L. M. Montgomerys Anne på Grönkulla-serien åtminstone tre gånger och började nu på nytt. Jag läste båda böcker på finska, så jag laddade hit bilder av finska omslag. (I Finland Anne heter alltså Anna.)

Här presenterar jag bara två första delar, jag ska skriva även om senare böcker när jag har läst dem.

Anne på Grönkulla: Anne är en 11-årig föraldralös barn, som får ett nytt hem hos två äldre syskonen. Boken berättar om hennes liv i den nya familjen. Hon har en livlig fantasi och därför är hon tidvis i knipa. Den här är kanske den bästa delen i serien: Anne är speciellt bra bokfigur när hon är barn och boken är en bra början för serien.

anna_ystavamme

Vår vän Anne: Anne har kommit hem efter studietiden och arbetar som lärare i den närmaste skolan. Hon och tanten Marilla ger hem för föraldralösa tvillingar. Jag tyckte om boken. Det kom nya personer med och det var intressant att se hur Anne klarar med läraryrket.

 

Jag fick nu två poäng till Kaosutmaning 2015: en bok var i det finns inte någon telefon (Vår vän Anne) och en bok som handlar föräldralös barn (Anne på Grönkulla).

 

Det här inlägget postades i recensioner, ungdomsböcker. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Anne på Grönkulla (del 1 & 2)

  1. Linnea skriver:

    Några av mina favoriter från när jag var liten! :)

  2. Ping: Kaosutmaningen 2015 | Sockerslott

Kommentera

