Maeve Binchy: Allt för Frankie

allt för frankieMaeve Binchy: Allt för Frankie
(läste boken på finska)
– texten har publicerats i min gamla blogg på finska i februari 2012 –

Jag har försökt att söka nya underhållningsförfattare som skulle vara i min smak, men jag har inte ännu hittat någon som skulle vinna Cecelia Ahern och Sophie Kinsella. Många mina tester har varit bara en bok, tidvis har jag avbrytit läsning. Allt för Frankie är den första bok av Maeve Binchy som jag läste. Jag hade en ljudbok som jag hittade av en slump från bibliotek.

Här finns samtidigt många berättelser som snor ihop. Noel blir pappa ofrivilligt när barnens mamma dör i förlossningen. Hans föräldrar samlar ihop pengar för en helgonstaty. Kusinen Emily kommer för ett besök från Amerika till Irland och är genast som hemma. Lisa deltar samma kurser med Noel och är kär i Anthony, som ska grunda en egen restaurang. Ytterligare finns det med flera personer och lika många berättelser. Det fanns så många personer att jag kunde inte alltid hänga med i deras förhållanden och tidvis glömde jag att vad hade hänt tidigare för samma människor. Troligen har man använt samma personer i tidigare böcker….?

I omslaget säger man att boken berättar om en liten flicka och alla människor på samma gatan sköter henne. Därför var mina förvätningar helt olika jämfört med berättelsen som boken slutligen innehåll. Flickan hade bara en liten sidoroll och man kunde glömma henne för längre tider. I princip fanns det så intressanta personer i boken att läsning var inte tråkigt. Om man hade mindre antal personer och planer, kunde boken ha varit en bättre bok för att man kunde ha koncentrerat bättre till mest intressanta planer. Texten var ändå flytande och var inte så irriterande som Danielle Steels bok som jag lyssnade nyss och som innehåll så mycket upprepning och barnslig stil.

Fast boken var inte den mest mästerlig boken någonsin, ska jag inte radera Binchy bort från min läslista. Det finns redan ett par böcker som väntar läsning eller lyssnande. Fast i princip gillar jag mera om chick lit och inhemsk underhållning, dylika böcker är ganska bra för läsning emellanåt. Det enda problemet med utländsk underhållningslitteratur är att kvalitet varierar ganska mycket och det är ganska svårt att hitta de bra böcker. Jag hoppas att de andra böcker av Binchy är bättre….

(Jag tror att jag har läst bara tre av hennes böcker efter den här, fast flera av dem finns i min bokhylla. Fast jag inte var så fascinerad av den här, tycker jag att Binchy är en läsvärd författare.)

(Kirja on julkaistu suomeksi nimellä Koko kadun kasvatti. Paljon ihmisiä ja useampi yhteen kietoutunut tarina. Oli eka Binchyn kirja, joka luin enkä ollut kovin innostunut. Binchy on kuitenkin lukemisen arvoinen kirjailija noin muuten.)

Det här inlägget postades i arkivpärlor, övrig underhållningslitteratur, ljudböcker, recensioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

