Tre Tove Janssons noveller

Alla känner Muminböcker av Tove Jansson, men det finns många som inte har läst hennes vuxenböcker. Hon har skrivit mycket noveller och det finns sju novellsamlingar.  Jag tycker mest om Mumin, men vill rekommendera även noveller.

meddelandePå grund av Läs en novell-utmaning läste jag tre noveller ur samlingen Meddelande, som blev hennes sista bok. Den innehåller både nya och gamla noveller.

Båten och jag (Läs en novell, som utspelar sig på havet). Huvudpersonen får en egen roddbåt när hon är 12 år gammal. Texten berättar om hennes båtturer i Pellinge skärgård. Jag tror att den här är en självbiografisk text. Jag tyckte om novellen: den var en trevlig berättelse om havet och skärgården.

Robert (Läs en novell av en finländsk författare). Robert går på samma målarskolan som berättaren. Han skriver ett avskedsbrev för alla och sedan börjar de tänka vad betyder brevet. Jag har ingenting att säga om novellen, läste den bara för att den var så kort. :D

Meddelande (Läs en novell som har samma namn som titeln på novellsamlingen den är med i). Tove Jansson fick under årena många brev från alla möjliga människor. Man har samlat bitar av de breven . Några är vanliga brev från beundrare, men några borde ha fattat att man behöver inte skicka alla brev. Ganska intressant novell i alla fall och jag tror att hon har kanske varit ganska irriterad tidvis med posten.

Det här inlägget postades i noveller & krönikor, recensioner. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tre Tove Janssons noveller

  1. Ugglanoboken skriver:

    Jag gillar verkligen Tove Jansson och hade också tänkt peta in åtminstone en novell av henne i utmaningen :-)

  2. Koko skriver:

    Jag gillar också Tove Janssons noveller. Brevväxlingen med en ung japansk flicka är fascinerande. Jag tycker du ska läsa Dockskåpet, i samlingen med samma namn, om hur svartsjuka kan fungera i ett långvarigt, stabilt förhållande.

  3. Lena skriver:

    Åh dessa blev jag definitivt sugen på.

Kommentera

