L. M. Montgomerys noveller

lmm short stories 96-01Flickbokförfattare L. M. Montgomery har skrivit mycker noveller. Jag  vet inte om man kan hitta dem på svenska, men jag ville i alla fall läsa några för Läs en novell-utmaningen. Från Gutenberg.org kan man hitta flera Montgomerys böcker. Jag valde Lucy Maud Montgomery Short Stories, 1896 to 1901 och därifrån läste jag tre noveller.

A Christmas Mistake (Läs en novell som är skriven på 1800-talet). Grants familj är så fattig att de kan inte ha kalkon eller någon annan riktig julmiddag. Novellen berättar om hur saker brukar komma i ordningen.

Detected by the Camera (Läs en novell på engelska). Berättaren är en kvinnlig fotografer, som ska ta bilder om en familj. Sedan hjälper hon hitta en försvunnen plånbok.

The way of the Winning of Anne (Läs en novell av en författare som du tidigare bara läst roman/er av). Jerome Irving har försökt 15 år att Anne Stockard skulle gifta sig med honom, men hon är inte så villig.

Det verkar att jag kunde läsa flera av L. M. Montgomerys noveller. Det finns flera böcker på nätet och hon har skrivit både vuxen- och ungdomsnoveller.

Det här inlägget postades i noveller & krönikor, recensioner. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till L. M. Montgomerys noveller

  1. Ugglanoboken skriver:

    Spännande novellval!

    Jag har lagt upp ett inlägg där du gärna får länka dina inlägg som du skrivit om novellutmaningen hittills:-)

    http://ugglanoboken.blogspot.se/2015/10/las-en-novell-hur-gar-det.html

  2. Koko skriver:

    Å, Montgomerys noveller är underbara :-) I följande samling, 1902-1903 finns det en pärla som heter The Strike at Putney, om kvinnorna i en församling som helt enkelt går i strejk när en kvinnlig missionär inte får hålla föredrag i kyrkan. De resonerar helt sakligt att om kvinnan inte får tala i kyrkan så ska hon inte heller göra något annat – t.ex. sjunga, hålla söndagsskola eller pryda kyrkan med blommor. Naturligtvis fungerar sedan nästan ingenting. (Jag bloggade om den här i fjol.

  3. Lena skriver:

    Dessa noveller har jag inte hört talas om tidigare,

  4. Lena skriver:

    Detta var noveller jag aldrig läst. Kul med nya tips.

  5. Tack för tipset!

Kommentera

