Ally Condie: Matchad

matchadAlly Condie: Matchad
(Läste boken på finska)

Matchad börjar en trilogi, som är en dystopi och placerar sig i framtiden. Där Samfundet kontrollerar och sköter allt: mat, arbete, fritid m.m. 17-åriga ungdomar har en matchningsceremoni där de får veta vem ska vara deras blivande partner. Bokens huvudperson är Cassia, som får veta att hennes match är Xander, som hon har känt alltid.  När hon ser senare en annan pojke på bildskärmen, hon blir förbryllad och börjar senare ifrågasätta hela systemet.

Boken var bättre än jag trodde! Dystopier är en genre som jag inte läser vanligtvis. Jag hade tänkt att prova bara den här delen, men nu måste jag läsa även fortsättningar (jag vill veta om Cassia kan förändra världen med sina kompisar). Samhället i boken är ganska intressant, att allt är tänkt färdigt och meningen är att alla får ett optimalt liv enligt deras egenskaper.

– Läsutmaningar: Kaosutmaning 2015 (23. Läs en bok inom en genre du vanligtvis inte läser) –

Det här inlägget postades i fantasy, recensioner, ungdomsböcker. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ally Condie: Matchad

  1. Ping: Kaosutmaningen 2015 | Sockerslott

Kommentera

