Halvlitterära resor: Helsingfors

Jag bor nära Helsingfors, så jag besöker där ganska ofta. Den är ganska bra stad för turister: ganska liten, men där finns många saker som är värt att se. Det finns alltid folk som uppskattar inte de platser som finns i närheten, men Helsingfors var min favorit då när jag hade inte rest så mycket och är fortfarande en speciell plats för mig. Bilden är tagits från Sveaborg: alla Sverigefärjor åker där genom Gustavssvärds sund.

 photo Suomenlinna050611-5.jpg

De bästa böcker som placerar sig i Helsingfors:

  • Annika Luther: Ivoria och Lärarrummet
  • Arto Paasilinna: Hoppsan, jag är död! (han har skrivit även flera böcker som utspelar sig i Helsingfors)
  • Kjell Westö: Där vi en gång gått (igen: det finns flera!)
  • Outi Pakkanens deckare (finns bara på finska)

De bästa saker i Helsingfors för en litteraturmänniska:

Jag tycker om bibliotek och ”nordiska bibban” (Kulturkontakt Nords bibliotek) är den bästa i Helsingfors. Helsingfors bokmässan i slutet av oktober är den största litteraturevenemangen i Finland och även den bästa. För turister rekommenderar jag Tove Janssons Helsingfors-rutt (texten bara på finska) och Lilla Toves skolväg (på finska och engelska).

De bästa platser i Helsingfors:

Jag har tre favoritplatser Sveaborg är min favorit i Helsingfors! (Den är en sjöfästning, som finns i Unescos världsarvslista.) Där gillar jag historisk omgivning, arkitektur och skärgårdsmiljön, den är alltså en bra plats för att tillbringa tid. Det finns så många bra museum i Helsingfors, men mitt favorit just nu är Naturvetenskaplig museum, som man kallar ofta ”djurmuseum”. De har alltså naturteman, men har koncentrerat sig till olika djur. Jag vill rekommendera Malmgårdstoppen (på finska/på engelska). Den är en backe som har född när man har samlat dit överskottjord från byggnadsplatser och sedan man har förändrat platsen för en friluftsområde. Jag går dit ganska ofta och eftersom backen är den högsta punkt i staden är utsikten ganska bra.

(Parhaat Helsinkiin sijoittuvat kirjat ovat Annika Lutherin Ivoria ja Opettajanhuone, Arto Paasilinnan Herranen aika ja Outi Pakkasen dekkarit. Parhaat kirjalliset asiat Helsingissä on Kulturkontakt Nordin pohjoismainen kirjasto, kirjamessut ja noi Tove Janssoniin liittyvät kävelyreitit. Parhaat paikat Helsingissä on Suomenlinna, Eläinmuseo ja Malminkartanon jätemäki.)

Det här inlägget postades i resor. Bokmärk permalänken.

Kommentera

